Metro, 2 april 2010: ‘Bewustzijn over de privacy groeit’

“Privacy, je persoonlijke of privéleven, je persoonlijke of vrije levenssfeer. Iedereen noemt het anders, maar het houdt de gemoederen bezig. Er zijn de Big Brother Awards een jaarlijkse prijs voor het meest privacyschendende plan van de overheid, er is een privacybarometer die de politieke partijen langs de privacymeetlat legt en er zijn talloze websites die berichten over het onderwerp.

De onafhankelijke stichting Privacy First, één van de clubs die zich met het onderwerp bezig houdt, is deze week een campagne begonnen om het opslaan van vingerafdrukken door gemeenten tegen te gaan. Als je je persoonlijke leven voorstelt als een salami, wordt er elke keer een plakje afgesneden. Eén of twee plakjes is misschien niet erg, maar in Nederland is de inbreuk op de privacy het grootst van alle landen in Europa, terwijl de Nederlanders zich er het minst om bekommeren , zegt manager Charles van der Hoog van Privacy First. Volgens hem is het privacybewustzijn onder Nederlanders groeiende. Het is een moeilijk verkoopbaar onderwerp, maar er is een groeiend onbehagen onder de mensen. Ze kunnen er alleen hun vinger niet opleggen. Van der Hoog steltdat de grootste schending van de privacy is dat er geen gebruik gemaakt wordt van technologie die al bestaat, en die ervoor kan zorgen dat privé-gegevens echt privé blijven. Slimme meterkastjes sturen elke zoveel minuten je meterstand naar het elektriciteitsbedrijf. Als ze dat niet per huis doen maar per straat, huizenrijtje of blok, is er niks aan de hand. Dan hoeft niemand bang te zijn dat mensen bij het elektriciteitsbedrijf bij wijze van spreke weten dat ik niet even naar de buurtsuper ben maar op vakantie omdat ik alle lichten uit heb gedaan.”

Bron: Metro 2 april 2010, p. 2.