Wie stopt de registratie van vingerafdrukken bij bedrijven?

Vandaag werd bekend dat uitzendbureau Tempo-Team uitzendkrachten wil verplichten om in- en uit te klokken met hun vingerafdruk. Dit vormt per definitie een inbreuk op het recht op privacy en lichamelijke integriteit: vingerafdrukken zijn immers hoogstpersoonlijk en vormen een onlosmakelijk onderdeel van iemands lichaam en identiteit. Deze inbreuk op de privacy is ongerechtvaardigd, want niet noodzakelijk en disproportioneel. Daarmee is sprake van een onrechtmatige privacyschending.

Privacy First ontvangt al jaren klachten over registratie van vingerafdrukken bij bedrijven, waaronder sportscholen, zwembaden en videotheken. Standpunt van Privacy First is dat dergelijke registratie nooit verplicht mag worden maar altijd vrijwillig dient te zijn en vergezeld dient te gaan van een privacyvriendelijk alternatief. Zelfs bij “vrijwillige” registratie kan immers nog sprake zijn van privacyschending: onder druk van een werkgever zal immers vaak geen sprake zijn van rechtsgeldige (vrije, ongedwongen) toestemming van werknemers of uitzendkrachten om hun vingerafdrukken te laten registreren. Met andere woorden: naast privacyschending is vaak ook sprake van machtsmisbruik en, in de sfeer van private dienstverlening tussen bedrijven en klanten, oneerlijke handelspraktijken. De mate van beveiliging (middels encryptie) doet daarbij niet ter zake: dit doet immers niet af aan het feit dat mensen onterecht gedwongen worden om hun vingerafdrukken te laten registreren. Hetzelfde geldt voor bedrijfsmatige overwegingen van “efficiency”: dit is onvoldoende om een inbreuk op de privacy te kunnen rechtvaardigen.

Het is hoog tijd dat aan deze praktijken een einde wordt gemaakt, hetzij door ingrijpen van het College Bescherming Persoonsgegevens, hetzij middels een rechtszaak. Zou u graag zelf een dergelijke zaak willen beginnen? Neem dan contact op met Stichting Privacy First!

Nog mooier zou het echter zijn wanneer bedrijven gaan inzien dat privacy een mensenrecht is dat zij zélf dienen te respecteren tegenover hun werknemers en klanten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen anno 2015 is privacyvriendelijk ondernemen. Privacy kan daarbij een selling point zijn. Met ons nieuwe initiatief Privacy First Solutions zijn wij graag bereid om bedrijven hierbij de helpende hand (en mogelijk zelfs een podium) te bieden!

Update: luister HIER naar de interviews met Privacy First over dit onderwerp op Radio 1 en BNR Nieuwsradio.