Algemeen Dagblad, 9 okt. 2013: ‘Albert Heijn ligt onder vuur om vernieuwde bonuskaart’

De nieuwe bonuskaart van Albert Heijn die over 2 weken aan de klanten wordt uitgereikt, krijgt nu al forse kritiek. Organisaties die opkomen voor de privacy, vinden dat AH met de kaart te ver gaat.

Klanten kunnen speciaal op hen toegespitste aanbiedingen krijgen, maar dan moeten ze wel persoonlijke gegevens afstaan. Wie bijvoorbeeld een kat heeft, wil graag een seintje als AH een aanbieding heeft met kattenbrokken. Houders van de vernieuwde bonuskaart ontvangen hun aanbiedingen via de mail.
(…)
Klanten moeten expliciet toestemming geven voor de nieuwe kaart. Dat moet wel, want de supermarktgigant werd vorig jaar teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). De plannen waren in strijd met de wet. Nu vraagt AH nadrukkelijk toestemming. Wie de kaart niet online activeert, heeft een `gewone’ kaart.

Internetkenner Brenno de Winter: ,,Ik vraag me af of mensen nog zo enthousiast zijn als elke fles wijn die ze kopen, wordt gemeld aan hun zorgverzekeraar.”

Albert Heijn stelt de gegevens niet te verkopen. Ondanks die belofte, is de Stichting Privacy First helemaal niet blij met de kaart: ,,Dit vinden wij een vorm van oneerlijke handelspraktijken,” zegt Vincent Böhre van de stichting. ,,Het komt erop neer dat je extra korting krijgt als je je gegevens afstaat. Dat kan niet door de beugel.””

Bron: Algemeen Dagblad, AD/De Dordtenaar, AD/Groene Hart, AD/Rotterdams Dagblad, AD/Haagsche Courant, AD/Utrechts Nieuwsblad, AD/Amersfoortse Courant & AD/Rivierenland, 9 oktober 2013. Tevens online op http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3524016/2013/10/09/Kritiek-op-Albert-Heijn-om-vernieuwde-bonuskaart.dhtml.