Telegraaf.nl, 10 sept. 2012: ‘Big Brother-systeem zet privacy automobilist aan kant’

De grensbewakingscamera’s die sinds een maand in werking zijn gesteld langs de Nederlandse grenzen, zijn omstreden. @migoBoras is bedoeld om criminelen op de korrel te nemen, maar de angst bestaat dat de onschuldige automobilist het slachtoffer wordt van het Big Brother-systeem.

Het camerasysteem heeft een flinke hap genomen uit de privacy van automobilisten langs de Nederlandse grens. @migoBoras kan iedere verdachte auto door de marechaussee aan de kant laten zetten, zonder dat er sprake hoeft te zijn van enige vorm van verdenking. @migoBoras (Border Observation, Registration and Analysis System) is bedoeld om criminelen aan de Nederlandse grens sneller te kunnen oppakken, maar het gevaar bestaat dat juist de onschuldige weggebruiker de dupe wordt. De Piratenpartij vreest ervoor dat criminelen de mazen in het net snel zullen ontdekken, terwijl de nietsvermoedende automobilisten zonder enige verdenking van de weg geplukt zullen worden.

Het systeem herkent verdachte auto’s die aan de grens Nederland in of uit willen rijden. Welke auto verdacht is, wordt vooraf ingegeven in een datasysteem. De camera ‘ziet’ een vergelijkbare auto met een kenteken uit een vooraf ingegeven land en alarmeert dan. Motoragenten kunnen de gesignaleerde auto vervolgens aanhouden en controleren. Er wordt niet gecontroleerd op het kenteken als zodanig, maar op land van herkomst. @migoBoras, dat ook in de VS en Groot-Brittannië gebruikt wordt, lijkt vooral geschikt om mensen te betrappen die hun boetes of verzekeringen te laat betalen.

Het systeem kostte de Nederlandse overheid 20 miljoen en moet dag en nacht bemand worden. Gegevens over de effectiviteit ontbreken echter. Ook is niet bekend hoeveel tijd de marechaussee kwijt is aan automatisch gegeneerde meldingen door @migoBoras. Cijfers over het aantal veroordeelde misdadigers, het aantal voorkomen misdrijven en het aantal valse verdenkingen zijn niet beschikbaar.

Dat @migoBoras omstreden is, mag duidelijk zijn. Het systeem (en het gebrek aan wetgeving eromheen) wordt onderzocht door de Europese Commissie, vooral op aanwijzen van de Duitse regering. De oosterburen zijn veel kritischer op de privacyschending. De Nederlandse overheid kan voor de rechter worden gedaagd wegens schending van het recht op privacy en de schending van het Verdrag van Schengen. Dat overweegt Stichting Privacy First. “Het systeem heeft nog steeds geen voldoende wettelijke basis en is niet noodzakelijk”, laat Vincent Böhre weten. @migoBoras dreigt bovendien binnenkort te worden uitgebreid met vier weken opslag van ieders reisbewegingen middels automatische nummerplaatherkenning.

Onlangs heeft de Europese Commissie groen licht gegeven voor de operationalisering van een afgeslankte versie van het systeem. Het Europese Hof van Justitie heeft echter nog geen groen licht gegeven. Wel werd het reeds bestaande Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) van de Koninklijke Marechaussee (KMar) op Nederlandse grenswegen goedgekeurd.”

Bron: Telegraaf online (Binnenland), 10 september 2012. Saillant detail: dit artikel is 24 uur offline geweest n.a.v. “klachten vanuit een ministerie” bij de Telegraafredactie. Op dinsdagmiddag 11 september 2012 werd het door de Telegraaf in ietwat gecorrigeerde, geactualiseerde vorm opnieuw online gezet. Tevens zijn alle 335 reacties onder het (oorspronkelijke) artikel gewist; deze reacties zijn HIER echter nog te lezen.