Nu nog meer problemen met Studenten OV-chipkaart
Door Jeroen van der Ham
Deze week werd bekend dat er ook met de Studenten OV-chipkaart veel problemen zijn. Op AT5 was te zien dat studenten na hun studie gewoon gratis kunnen blijven reizen. Het blijkt namelijk dat een student zelf een “product moet afhalen” bij een automaat om zijn OV-studentenkaart te laten beĆ«indigen. Op de kaart zelf is niet te zien dat een student geen recht meer heeft op het abonnement.
In het filmpje op AT5 is te zien dat een aantal studenten hier al gebruik van heeft gemaakt. Het is duidelijk dat de fraudedetectie van Trans Link Systems (het bedrijf achter de OV-chipkaart) ook hier niet tegen opgewassen is.
Al eerder hadden wij melding gemaakt van het snel stukgaan van de Studenten OV-chipkaart. Sinds een aantal maanden is Trans Link Systems zelf verantwoordelijk voor het uitgeven van nieuwe kaarten. Op het forum van Tros Radar is te lezen dat dit uitgeven niet altijd zonder problemen gaat. Volgens de procedure duurt het opsturen van een nieuwe kaart ongeveer twee weken. Kosten gemaakt tijdens die twee weken zijn (achteraf) terug te krijgen via een formulier van Trans Link Systems. Aangezien veel studenten afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om naar college te komen, kunnen deze kosten al snel uit de hand lopen.
Op het forum is ook te lezen dat het onduidelijk is welke kosten wel of niet vergoed worden: het is vaak afhankelijk van hoe de kaart defect of verloren is gegaan. Dit maakt het allemaal niet makkelijk voor studenten die vaak toch al krap bij kas zitten.
Door alle problemen met de OV-chipkaart viel Trans Link Systems deze week overigens dubbel in de prijzen bij de jaarlijkse Big Brother Awards. Het bedrijf won zowel de Publieksprijs als de prijs in de categorie Bedrijven.