Gooi- en Eemlander, 20 februari 2015: ‘Reclame VVV BN’ers-tour bizar’

Stichting Privacy First onthutst over bericht Facebook 

Stichting Privacy First vindt het onbegrijpelijk dat VVV Gooi en Vechtstreek reclame maakt voor een bustour langs villa’s van bekende Nederlanders in het Gooi. ,,Ook BN’ers hebben recht op privacy net als iedere andere burger”, zegt Vincent Böhre van de stichting in Amsterdam. De VVV plaatste een bericht op Facebook om de beruchte BN-Tours aan te prijzen. Met de tekst ‘Wat eet Gordon op brood, wat smeert Cheryl Morero in d’r blonde haar? Hoe laat brengt Marco Borsato zijn kids naar school of hoe lang staat Willeke Alberti op de crosstrainer?’, wilde het toeristenbureau zoveel mogelijk passagiers de bus in lokken.

Bij BN’ers als Babette van Veen uit Soest en Pauline Huizinga uit Blaricum schoot de VVV-actie in het verkeerde keelgat. ,,Zijn jullie niet helemaal lekker bij de VVV?”, twittert de dochter van Herman van Veen. ,,Zeg VVV Gooi en Vecht zijn jullie soms helemaal de weg kwijt?”, foetert ook voormalig model en presentatrice Huizinga.

Laakbaar

Stichting Privacy First noemt het aanprijzen van BN-Tours door de VVV ‘laakbaar’. ,,Een onafhankelijke organisatie die subsidie ontvangt maakt promotie voor het schenden van privacy. Dan ben je fout bezig. Hoe laat iemand zijn kinderen van school haalt gaat niemand een bal aan. Ik zou daar als gemeente wel een debat over willen voeren”, zegt Böhre. ,,Recht op privacy geldt niet alleen verticaal tussen overheid en burgers. Maar geldt ook horizontaal tussen burgers onderling en tussen bedrijven.”

Böhre ziet wel ‘een paradox’. ,,BN’ers verlenen ook medewerking aan roddelbladen en ontlenen status aan publiciteit. Hun leven speelt zich grotendeels af in het publieke domein. Maar ze hebben recht op privacy en een gezinsleven. En kinderen hebben er niet om gevraagd dat hun vader of moeder bekend is. Die moet je met rust laten. Hetzelfde geldt voor de partners.”

Spijt

Geschrokken van de negatieve reacties verwijderde VVV Gooi en Vechtstreek het bericht van Facebook. ,,We hebben spijt van de toonzetting. De woordkeuze was verkeerd”, zegt woordvoerster Milou Aarts.”

Bron: Gooi- en Eemlander 20 februari 2015, rubriek Gooi en Vechtstreek, p. 1. Tevens gepubliceerd op http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article27318036.ece/Reclame-VVV-bners-tour-bizar.